Måndag 20/7 - Bil, bil & ännu mer bil.

2015-07-31 | 18:25:01 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

16:30

Hejsan!
Sista dagen på resan och dagen har bara bestått av hemfärd, eller består fortfarande av bilåkande
Gillar att färjan väckte alla med att spela en tjeck slinga i högtalarna halv sju. Haha! Tog en snabbdusch i min och Malins egna fina hytt och sedan hade jag knappt någonting att packa, vilket var smidigt.
Åt frukostbuffé (braaaa buffé, svenska stena lines), gick ner till bilen och körde ut från färjan på högertrafik(!) vilket faktiskt kändes lite ovant. Har typ vant oss vid vänstertrafik nu så det kändes rätt konstigt.

Poienterar att på buffé plockar man det godaste en extra omgång.

Nu hade vi kommit fram till Holland och påbörjade bilresan hemåt, alltså enda hem till Getinge då.
Somnade i bilen ganska snabbt för jag var trött helt enkelt. Stannade för att äta lunch och sen körde vi vidare igen. Gissa vad jag har sysselsatt mig med i bilen? Läst ut första Harry Potter boken, stolt! Jag menar, jag läser sällan så detta är en stor dag i mitt liv. Är typ seriös...

Just nu åker vi i Tyskland någonstans, vet inte riktigt var. Kört "fel" även idag, eller snarare en omväg typ. Men lär vara framme vid Puttgarden om ett tag så vi hinner med färjan över till Danmark 17:45. Hoppas vi, skiter det sig får vi ta nästa helt enkelt (vilket vi gjorde, tog senare färja. Information såhär i efterhand).
Asså känner mig fett stel i kroppen av att sitta stilla i bil såhär länge. Jobbigt även mentalt. Känner mig onödigt slö, blöö.

Kom hem senare än räknat (runt ett/två eller något). Sjukt grym resa verkligen!

Söndag 19/7 - Downton Abbey castle, Oxford & färja.

2015-07-31 | 18:01:27 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

Hey mates!

Idag är det Cassies artonårsdag, TUSEN GRATTIS! Så himla sämst att jag är bortrest just idag men får fira extra när vi kommer hem.

Idag har det hänt grejer!
Dagen började redan vid sju och jag kände mig inte utvilad ett dugg. Sängen sög, 3/10 för åtminstone fräscha lakan men hård säng i Kingsclere. Nah.
Fixade iordning oss lite snabbt och gick ner till frukosten som inte var något speciellt, engelsk. Nah.

Åkte därifrån efter frullen mot Highclere, slottet där Downton Abbey spelats in (fram till en vecka sedan då de spelade in de absolut sista scenerna ever typ). Mäktigt och fint! Kändes väl inte lika stort. Är ingen nörd men får ta tag i att de alla säsonger när vi kommer hem. Tänkt kolla klart tredje säsongen av orange (which I did), men efter det får det bli Downton. Jupp.

Men det var riktigt häftigt iallafall! Åt där också innan vi tog bilen för att åka till nästa stopp - Oxford.
Så först gick vi för i centrum med solen gassande mot våra axlar, riktigt fint sommarväder! Gick gatan ner för att komma till Christ Church där de spelade in the great hall i Harry Potter, men såklart var där proppat med folk i kön in till kyrkan (knappt ens rimligt att ställa sig i kön) så vi fick nöja oss med att se utsidan.
Alla stora byggnader i Oxford är så pampiga och otroligt häftiga! Vi gick runt lite överallt bland kyrkor, universitet och andra byggnader.

Christ Church och en pytteliten del av kön.

När vi hade utforskat Oxford åkte vi vidare mot dagens sista destination - Harwich där vi nu tar nattfärja över till Hovk van Holland. Men först körde vi lite fel här å där innan vi kom till Harwich, och så åt vi på en indisk restaurang (kl nio) innan vi körde på färjan som gick 23:00, eller vänta nej, 00:00??? Ja, tolv svensk tid. Confusing. Räknar man med den svenska tiden så åker vi färja mellan 00:00-08:00
Inte gjort mycket på färjan direkt. Gått runt och checkat. Galet mycket kineser och indier här som ska fota precis överallt, även bakom kröken i en trappa där Malin blev med på bild HAHAH!

Måste verkligen sova, godnatt!

Lördag 18/7 - Liverpool dag 2 & Kingsclere

2015-07-27 | 13:37:33 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

Goddag!

Sängen på nattens hotell i Liverpool får betyg 9/10! Supermjuk säng och täcke, det som drar ner betyget var att jag var tvungen att dela ett stort med Malin även på detta stället. Fast täcket var rätt stort så det var ok ändå.

Var inte alls lika klarvaken imorse som jag varit under de andra dagarna. Gick upp åtta då jag klädde på mig, packade väskan och segade lite mer. Sedan checkade vi ut typ 09:30 och då var det dags för frukost! Gick till Costas och åt. Smarrigt!

Mätta & belåtna bestämde vi oss för att hoppa på en turistbuss Hop on - hop off. Åkte en tur och hoppade av igen vid centrum där vi gick runt å shoppade i typ två timmar, dröm.
Sedan gick vi o käkade på något typ amerikansk ställe innan vi gick till bilen och körde ut ur Liverpool. Så åkte vi iväg runt halv fyra, I think.

Blev att vi åkte bil enda till klockan åtta på kvällen, från Liverpool till lilla Kingsclere. En av många byar där omkring. Mysigt ställe!
Man märker att det är lite annan miljö och växtriket är typ tätare och grönare jämfört med när vi körde genom dalarna i Yorkshire och Edinburgh. Nu har jag ju fått en bättre uppfattning om avstånden, hur Storbritanien ser ut och olika dialekter. Roligt att uppleva!

I Kingsclere körde man hursomhelst på en bonnig dialekt. Vi kom då dit åtta för att checka in på ett mer hem likt hotell typ. Problemet var bara att någonting hade blivit fel med bokningen. På våra papper stod det två rum medan hotellet endast hade ett rum med tre sängar. De fick lösa problemet under tiden vi gick ner till centrum (lika litet som i Getinge, nej mindre) och åt kvällsmat på en restaurang. God lax, klagar verkligen inte!

Gick tillbaka till hotellet och problemet var löst, tyckte dem. Eller det tyckte väl vi med, de hade tagit in en extra säng som jag fick sova på. En hård och obekväm liten skit som även sänkte notan för rummet, så det gick väl bra I guess.

Fredag 17/7 - Bil & Liverpool

2015-07-27 | 12:23:49 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

00:30

Godkväll!

Upp från sängen (bedömer 7/10 för var tvungen att dela täcke med Malin) redan klockan sju imorse, skulle duscha innan vi gick ner till frukosten runt åtta. Typisk English breakfast fick vi på detta bed & breakfast. Valde pocherade ägg på rostad toast, ingen favvis men helt ok faktiskt.
Den lilla staden vi bodde i (Skipton) var ju som sagt inte så stor, gick lite där vi inte hade gått dagen innan, sedan åkte vi väl vidare typ tio.
Körde förbi och över stora kullar och fick se ännu fler får. Väldigt fin miljö!

Blev väl ca två timmars bilfärd (inklusive en liten tupplur) för vipps var vi redan i utkanten av Liverpool. Massa industrier och hamnar. Såsmåningom kom vi till stan och parkerade utanför hotellet, even tho vi inte kunde få nyckeln till rummet än.

Gick en trip ut mot hamnen där vi satte oss och käkade lunch. Nu hade vi fått i oss energi och taggade inför Beatles muséet! Japp, så vi stampade dit och lyssnade noga på allt som sades i guide-hörlurarna. Jag som inte är lika insatt som de andra, iallafall som Malin, fick ju lära mig ett och annat. Hur de blev en grupp osv, massor! Riktigt kul var det, blev fett trött i slutet dock.

Efter muséet gick vi in mer mot centrum och fikade på den igenkända kedjan Costa. Nu var vi även laddade inför shopping! Jag och Malin sprang runt i ett flertal butiker, som inte hette H&M och sådant. Galet fina kläder måste jag säga! Fick dock bara med mig två plagg hem, jag är så satans velig.
Glömde nämna att innan vi shoppade så gick vi till stället där puben Cavern (där The Beatles spelade ofta). Stod både utanför och gick även ner för att checka hur det faktiskt såg ut. Tydligen fanns den riktiga puben inte kvar men de har byggt en likadan pub på samma ställe. Sjukt varmt var det där nere, och någon gubbe som spelade Twist & Shout på scenen. Lite häftigt sådär men ovan miljö för lilla mig, nja kanske om ett par år.

Nere i "kopian"

När klockan hade blivit typ halv åtta valde vi att köpa med oss mat hem till hotellrummet, vilket vi gjorde. Blev först nu vi checkade in också. Detta hotellet är riktigt nice!
Efter att vi hade käkat tog vi oss ned till poolen och badade fram till klockan tio då poolen stängde.

Därefter fixade vi iordning oss lite och gick ut på stan en liten stund. Snacka om många damer som hade klätt upp sig ganska väldigt ordentligt. Var inte ute särskilt länge, satte oss inte på något uteställe utan istället gick vi tillbaka till hotellet och satt i lobbyn (typ) en stund innan vi gick till rummet igen. Och här ligger jag beredd för att sussa, natti!

Torsdag 16/7 - Edinburgh, bil & Skipton

2015-07-25 | 16:30:29 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

22:40

Hej!
Inatt sov jag helt ok. Tänkte att jag kan betygsätta varje säng på varje ställe. Bremen 6/10. Färjan 7/10. Edinburgh 5/10, fräsch men ingen skön madrass direkt.
Hur som helst, upp åtta för att duscha. Strax därefter käkade vi kontinental frukost (ingen wow men fick gå). Packade ihop grejerna, in i bilen och parkerade bilen lite mer centralt i Edinburgh. Så under förmiddagen gick vi en liten stund på en shoppinggata, eller vi fastnade inne på Primark alltså kollade vi mer på kläder än den moderna delen.
Fick med några plagg hem iallafall innan vi gick tillbaka till bilen och påbörjade ännu en bilfärd, men nu visste vi inte destinationen. Söder om Edinburgh, ja spikat men eftersom vi inte hade bokat något ställe för denna natten så tog vi det som det kom.

Old town Edinburgh
Någon modell av Edinburgh typ
Edinburgh

Körde först inom någon engelsk by för att äta lunch men där fanns ingen restaurang. Istället fick vi köra ut på motorvägen igen och efter ett tag körde vi inom en annan håla, Sringfield. Där käkade vi innan vi åkte vidare mot Yorkshire. Berg och dalar. Får som betar på bergen och alla engelska gårdar man passerar förbi. Det är faktiskt väldigt fint här måste jag erkänna.

Utsikt över någonstans

Körde mot staden Skipton, for no reason. Vi kände väl att det blev lagom att hitta ett ställe att stanna på över natten så det blev två rum här, bed & breakfast.
Gick ner mot den lilla döda men trots det hyfsat mysiga staden för att käka middag. Till slut gillade vi ett najsigt ställe, bortsett från ett gäng kvinnor som skrattade högre än mormors snarkningar. Högt.

Strosade tillbaka till rummet och nu tänkte jag sussa. Det blir en lång dag imorgon med, förhoppningsvis (man vet ju aldrig), två timmars bilresa till Liverpool! Sedan blir det då Liverpool förstås.
Godnatt!

Bilder från Skipton:

Onsdag 15/7 - Durham & Edinburgh

2015-07-22 | 20:03:01 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

16:40

Hej!
Väl utvilad på färjan imorse (07:20) gick jag upp och tog en dusch innan vi gick ner till frukostbuffén. STOR buffé och komiskt nog blev vi placerade på samma bord som under middagen igår. Rullade fram till hytten och packade ihop allt.

Sen tog det ett ganska bra tag innan vi skulle gå ner till bilen och innan vi kunde köra därifrån i huvud taget, notera VÄNSTERTRAFIK. Ganska stressigt i början men nu har vi (eller ja, Mikael) kommit in i det mer.
När vi hade åkt ifrån färjan i Newcastle åkte vi till Durham för att besöka Durham cathedral. Där har scener ur Harry Potter spelats in och hela miljön var så cool! Värt!
Nu har vi åkt bil ett tag, kör mot Edinburgh där vi ska sova inatt på hotell. Mycket mer än så har jag nog inte på hjärtat.

Hamnen i Newcastle

Durham

Kväll:

När vi kom fram till Edinburgh (strax före fem) checkade vi in och landade på hotellrummet, kollade hur vi skulle Promenera under kvällen vi hade framför oss. Vi gick runt lite upp å ned, mot gamla stan och på gator (bla Victoria street) som JK Rowling fått inspiration och även till caféet The Elephant House där hon satt och skrev första Harry Potter boken. Åt middag där i krokarna vilket var riktigt mysigt och galet gott!
Gick utanför (stängt för att gå in just när vi gick dit) kyrkogården Greyfriars churchyard där hon fått inspiration för namn, bla Tom Riddle. Egentligen fick hon väl inspiration i hela staden, så det var mysigt!
Vandrade även upp till slottet som man dock inte fick gå in i, maffigt slott.
Så det blev det lite äldre delen av stan vi gick i innan vi promenerade tillbaka till hotellet på kvällen.

Middagen på restaurang i Edinburgh. Hotellrummet i Edinburgh.

Caféet där JK Rowling satt och skrev.

Kyrkogården hon fick namn inspiration från.

Tisdag 14/7 - Bilfärd & Färja Amsterdam Newcastle

2015-07-16 | 09:50:27 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

11:00

Tjo!
Väcktes av Mikael 07:30 och hopp in i duschen med mig, which I needed. Tyckte jag var snabb med packningen (hade ju inte hunnit packa upp särskilt mycket heller) så vi gick ner till frukosten snart efter. En väldigt god frukost om ni frågar mig. Förväntar mig inte de bästa frukostarna sen när vi kommer till England, English breakfast ni vet. Men det fixar sig.
Min blåsa börjar skrika smått och vi har bara åkt i 1,5h. Ja jo, jag må ha lätt till vissa sådana känningar, skyller på kaffet. Men vi åker vidare.

Frukost i Bremen. gränsen mellan Tyskland & Holland.

19:00

Åkt åkt åkt idag med, eller inte bara. Stannade vid någon mack på gränsen mellan Tyskland och Holland. Sedan körde vi förbi Amsterdam till hamnen där, stannade och lunchade innan vi körde till incheckningen till färjan. Alltså en färja mellan Amsterdam och Newcastle som tar dryga 16 timmar. Så här sitter jag i vår mysiga hytt och tog en paus från färjlivet, blev halvkallt och blåsigt uppe på däck. Har dock inte wi-fi för allting kostar tydligen extra på denna exklusiva färja. Palla betala hundra spänn per person liksom. Apropå det ja, igår kostade tom ketchup extra på en restaurang.
Nä men kan likaväl läsa Harry Potter eller hitta på någonting helt annat.

23:40

Jopp det blev så att vi gick runt lite här på båten för att kolla lite vad som fanns. Fastnade i shoppen vid parfymerna en bra stund. Sedan gick vi tillbaka till hytten för att byta om snabbt innan vi gick till buffén. GALET så mycket mat och GALET så mätt man blev! Rullade fram när vi drog vid tio typ. Utforskade båten ännu mer och kollade lite på något cover band, men bara en liten stund. Jag chillade lite i en massagestol, Malin ville underhålla mig så slappnade inte av särskilt bra men skönt var drog iallafall.

Nä men jag känner mig otroligt trött nu och ligger förberedd inför nattens sömn. Imorgon kommer vi fram till Newcastle vid 10 (eller blir 9 för oss engelsk tid) så får väl se vad morgondagen har att bjuda på! Godnatt!

Måndag 13/7 - Bremen

2015-07-13 | 23:55:18 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer
Måndag 13 juli

Idag vaknade jag upp i min egen säng (säkert vid 08:20, eller nåt) och nu ligger jag här på ett hotell i Bremen, Tyskland. Ja, idag har vi färdats långt och åkt bil väldigt väldigt länge.

Påbörjade bilresan hemifrån och åkte till Helsingborg där vi tog färjan över till Öresund. Tog oss igenom Danmark innan vi tog färjan över till Puttgarden, Tyskland, över ett tiden or so. Ytterligare en bilresa stod framför oss som dock blev längre än vi hade tänkt.
Hamnade i en lång bilkö, Tyskland har inte världens smidigaste motorvägssystem tycker jag. Nåväl, annars har allt gått bra och vi har kört rätt osv.

Anlände till hotellet halv sex, på pricken. Checkade in i ett enormt hotellägenhetsrum, bytte kläder och lite så innan vi tog bilen in till centrala Bremen för att kolla runt lite i staden. Satte oss på en mysig restaurang på torget och åt en supergod middag! Strosade bara runt lite ytterligare efteråt innan vi tog bilen tillbaka till hotellet för att ha en mysig kväll med Malins sagostund och tedrickande. Blev dock besviken på två, TVÅ saker.
1. I sagan Stadsmusikanterna i Bremen så vandrade djuren aldrig fram till staden Bremen utan stannade i något hus mitt ute i de mörka skogarna utanför Bremen. Jag menar, dem kom aldrig fram till Bremen så hallå, titeln är en lögn.
2. Teet vi köpte i en helt vanlig livsmedelsaffär var ett örtte (absolut inget fel på örtte) men detta smakade pyton. Nae, så jag fick nöja med med bubbelvatten.

Klockan har nästan hunnit bli elva och Savannah är trött, Even tho allt bilåkande som varit ganska ångestframkallande emellanåt... Godnatt!

Dag två i Stockholm (9/7)

2015-07-10 | 23:10:13 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer
Hejsan!
Tänkte berätta om andra dagen i Stockholm (torsdag 9/7).

Uppe med tuppen & käka frulle innan vi tog oss ut i stan och gick typ lite överallt. Bla. gamla stan där vi satte oss och tog en fika innan vi gick bort till Fotografiska. Där var det galet fina och häftiga foton! Det var hur najs som helst!
Då efter det gick vi upp mot söder och hittade en riktigt bra restaurang där maten var så så god!
Strosade runt lite och satte oss på ett litet mysigt café någonstans i krokarna.

Efter ett tag gick jag tillbaka mot Grand där jag mötte Maria. Vi tog en fika innan vi gick till Sporifys huvudkontor där Zara Larsson hade en spelning och M&G. Jag vann en tävling på insta så det var riktigt najs! Spelningen var grym och Zara är verkligen jättetrevlig!
Efteråt gick vi bara runt i Stockholm och snackade. Fikade och sedan gick jag hem typ lite innan elva or so. Malin och pappa kom till rummet ett litet tag senare eftersom dem hade vart på Paul McCartney och dem hade det bra dem med.

Fredag 10 juli - Kunde sova bättre än natten innan, som om det skulle spela någon roll när jag ändå sov i bilen halva vägen hem. Åkte ifrån Sthlm under förmiddagen, körde inom Tranås för att luncha innan vi körde raka vägen hem.
Hade längtat efter att glo på orange is the new black men hann dock inte vara hemma så länge för drog på strandfest, vilket också var kul!

Lördag 11 juli - En lugn och avkopplande dag. Åkte till stan för några ärenden, tog en joggingtur, annars var jag hemma och det var så skönt!

Söndag 12 juli - Också en chill dag bestående av packning inför resan och andra förberedelser. Oitnb också klart.

Dag ett i huvudstaden, & en massa annat.

2015-07-08 | 23:31:13 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer
Tjenare!
Lovet rullar på och här händer det en hel del grejer för mig, far hit & dit vilket är superkul!

Lördag 27 juni - Jag, Malin och pappa åkte ner till Malmö då vi körde inom Emporia innan vi körde vidare hem till faster och kusinerna där vi grillade och hade en trevlig eftermiddag!

Söndag 28 juni - Hade väl en chill dag och senare på kvällen åkte vi till Tylösand med ett gäng kompisar, sköj.

Måndag 29 juni - Drog till mamma på förmiddagen för att baka kärleksmums (som skulle säljas under vår hemmamatch senare på eftermiddagen). Sen spelade vi vår sista match innan sommaruppehållet.

Tisdag 30 juni - Lugn förmiddag innan jag åkte till Cassie där även Michaela var, mys! Sen på kvällen hade vi en slapp träning och grillade med laget efteråt.

Onsdag 1 juli - Riktigt mysig kväll hos bästa Adina!
Torsdag 2 juli - Stranddag nr 1 med Connen och Michaela på Östra stranden!
Fredag 3 juli - Stranddag nr 2 med Connen i Haverdal!

Lördag 4 juli - Tåg upp till Kungsbacka med Malin. Var på Kungsmässan och fixade en del ärenden, fick bli frozen yoghurt med. Lite senare tog vi bussen till Klara som förberedde för fullt inför sin tjejmiddag. Hjälpte till lite osv innan. Sen hade vi en mysig tjejmiddag hos henne innan vi gick till lokalen för fest! Riktig rolig kväll/natt!

Söndag 5 juli - Jag & Malin drog ganska direkt när vi hade vaknat och packat iordning lite (trots det glömde vi kvar saker ändå) så kom väl hem hem vid lunch. Sen gick söndagen åt till packning och chill och bytte hem till mamma.

Måndag 6 juli - Upp och iväg till Malmö för att hälsa på mammas kompis och hennes döttrar som är åtta och tio, så söta! Badade och lite annat, kul!
På kvällen åkte vi till sommarstugan i Lur till mormor. Gick och la oss ganska direkt för klockan hade blivit sent.

Tisdag 7 juli - Chill liv i sommarstugan. Grillade och hade det trevligt, som alltid. Åkte hem på kvällen då jag packade ännu en gång, fast nu till Stockholm.

Idag, Onsdag 8 juli - Upp & iväg till Stockholm! Bilade med pappa och Malin så stannade på två ställen innan vi kom fram strax efter tre tiden. Checkade in och strax där efter gick jag & Malin ut en sväng i stan och shoppade lite. Blev av med en parfym från inbrottet i höstas så köpte en ny likadan, sen köpte jag en söt blus från Hollister. Efter ett tag gick vi tillbaka och chillade lite innan vi gick ut igen för att käka kvällsmat som blev asiatisk buffé typ, sushi! Sen gick vi hem och bara chillat ikväll.