Onsdag 15/7 - Durham & Edinburgh

2015-07-22 | 20:03:01 | Kategori: Min vardag | 0 kommentarer

16:40

Hej!
Väl utvilad på färjan imorse (07:20) gick jag upp och tog en dusch innan vi gick ner till frukostbuffén. STOR buffé och komiskt nog blev vi placerade på samma bord som under middagen igår. Rullade fram till hytten och packade ihop allt.

Sen tog det ett ganska bra tag innan vi skulle gå ner till bilen och innan vi kunde köra därifrån i huvud taget, notera VÄNSTERTRAFIK. Ganska stressigt i början men nu har vi (eller ja, Mikael) kommit in i det mer.
När vi hade åkt ifrån färjan i Newcastle åkte vi till Durham för att besöka Durham cathedral. Där har scener ur Harry Potter spelats in och hela miljön var så cool! Värt!
Nu har vi åkt bil ett tag, kör mot Edinburgh där vi ska sova inatt på hotell. Mycket mer än så har jag nog inte på hjärtat.

Hamnen i Newcastle

Durham

Kväll:

När vi kom fram till Edinburgh (strax före fem) checkade vi in och landade på hotellrummet, kollade hur vi skulle Promenera under kvällen vi hade framför oss. Vi gick runt lite upp å ned, mot gamla stan och på gator (bla Victoria street) som JK Rowling fått inspiration och även till caféet The Elephant House där hon satt och skrev första Harry Potter boken. Åt middag där i krokarna vilket var riktigt mysigt och galet gott!
Gick utanför (stängt för att gå in just när vi gick dit) kyrkogården Greyfriars churchyard där hon fått inspiration för namn, bla Tom Riddle. Egentligen fick hon väl inspiration i hela staden, så det var mysigt!
Vandrade även upp till slottet som man dock inte fick gå in i, maffigt slott.
Så det blev det lite äldre delen av stan vi gick i innan vi promenerade tillbaka till hotellet på kvällen.

Middagen på restaurang i Edinburgh. Hotellrummet i Edinburgh.

Caféet där JK Rowling satt och skrev.

Kyrkogården hon fick namn inspiration från.

Släng in en kommentar här: